Smart processtöd för komplex ärendehantering
Kunden, som är en statlig myndighet, hade utmaning med en komplex ärendeprocess som involverar många olika verksamheter och där varje ärende är omfattande i både kalendertid och omfattning. Handläggningen innebär många olika kontaktytor och olika system för handläggaren med stora informationsmängd för varje ärende och dessutom många parallella ärenden. Till detta tillkommer också olika kompetenser som involveras i handläggningen av varje ärende.
Kundens befintliga systemstöd kan inte hantera den höga komplexiteten för handläggaren och konsekvensen blir både ineffektiv handläggning, en dålig arbetssituation för myndighetens personal och att hanteringen sker via utskrift av papper.
Agios uppdrag omfattade att implementera och integrera en automationsplattform med AI-stöd som ger stöd åt verksamhetsprocessen och arbetar systemövergripande genom att integrera med kundens ärendehanteringsplattform och andra i processen relevanta system. Detta underlätta handläggningen genom att ge handläggaren ett gränssnitt där upplägget följer den aktuella processen och som automatiserar olika aktiviteter i kringliggande system (tex diarieföring, e-post) så handläggaren inte behöver lämna det anpassade gränssnittet under ärendets handläggning
- Separata processtöd är bra komplement när ärendehanteringssystemet är begränsande, Det möjliggör en effektivare ärendehantering och tidsbesparing för handläggningen, Johanna Johansson projektledare Agio.
Införande hos kunden pågår där systemstödet kommer att användas i full skala inom närmaste månaderna.